Klub Karate-do i Samoobrony Okinawa

stowarzyszenie kultury fizycznej

KOBUDO I BATTODO

Okinawska bro tradycyjna i sztuka miecza japo skiego


   Styl shi-to-ryu jest silnie związany z kobudo. Wszyscy mistrzowie byli także ekpertami okinawskiej broni. Nasz sensei - mistrz Fumio Demura - poznawał kobudo u Ryusho Sakagamiego oraz u jego nauczyciela - legendarnego mistrza z Okinawy - Shinkena Tairy. Ćwiczył też z mistrzami Inoue i Akamine. Kiedy sensei Demura odwiedza swe organizacje na świecie, zawsze prowadzi tak e seminarium kobudo.
 W niekt rych szko ach kobudo jest lansowany pogl d, e owa bro nie by a narz dziami, lecz od pocz tku powstawa a z my l o sztuce walki. Pogl d ten wynika z tego, e niekt rzy mistrzowie kobudo pochodzili ze szlachty i nigdy nie pos ugiwali si akcesoriami rolnika i rybaka. Ten argument niczego nie dowodzi. W shi-to-ryu, opieraj c si na opinii naszych japo skich mistrz w wyra nie oddzielamy bro wytworzon z my l o walce - jak miecz, pistolet, armata, czo g - i kobudo - przedmioty, kt re zrobiono jako narz dzia, a potem przystosowano do walki. Wed ug tego podzia u do kobudo nie nale shuriken, tanto, yari, naginata itp. Ponadto - kobudo wiczysz tylko wtedy, gdy poznajesz wiele typ w broni. Je li ograniczasz si np. do tonfy, to wiczysz tonfa-jutsu, a nie kobudo.
 Uprawianie kobudo jest pozornie sprzeczne z formu karate. Przecie poj cie "pustej r ki" k ci si z w adaniem broni . Kobudo jest jednak zro ni te z histori Okinawy i rozwija o si r wnolegle z kenpo. Dlatego w wielu klubach karate uprawia si sztuk w adania egzotyczn broni z Dalekiego Wschodu.
 Wielu autor w (w tym mistrz Shoshin Nagamine 10 dan) sugeruje, ze rozw j karate i kobudo na Okinawie ma zwi zek z tradycyjn niech ci Okinawa czyk w do posiadania jakiejkolwiek broni. Ponadto w czasach japo skiego podboju Okinawy posiadanie jakiejkolwiek broni by o zakazane. St d popularno kenpo i st d poszukiwanie broni, kt ra z pozoru broni nie by a. Oto przegl d broni kobudo:

BO - D UGI KIJ

W klubach naszej organizacji Okinawa Kobudo Rengo-kai (szko a Okinawa Kobudo Hozon Shinko-kai) zazwyczaj rozpoczyna si praktyk kobudo od tej w a nie broni - d ugiego kija si gaj cego wicz cemu do ucha. Techniki obejmuj : bloki powstrzymuj ce, zagarniaj ce i zahaczaj ce r nymi cz ciami kija, pchni cia (tsuki-waza), uderzenia r nymi cz ciami kija. Trening rozpoczyna si od nauki w adania broni w sensie dos ownym. Kij musi by pos uszny cz owiekowi, nie mo e wypada z r k, ruchy nim musz by precyzyjne. Temu w a nie s u y szereg wicze dla pocz tkuj cych. P niej wiczy si kihon, kumite i kata. Nauk form zaczyna si od BO KIHON-NO KATA. Jest to uproszczenie kilku podstawowych form z kijem. P niej jest SUSHI-NO KON-SHO.
Historia bo-jitsu - podobnie jak w przypadku innej broni kobudo - ginie w pomrokach dziej w. Popularn legend przekazan mistrzowi Demurze przez jego nauczycieli - Kenshin Tair i Ryusho Sakagamiego - jest opowie o tym, e wielki Bodhidharma (Daruma Daishi) w klasztorze Shaolin oko o 517 roku opracowa zestaw wicze z d ugim kijem i nakaza swym uczniom powtarza je do perfekcji. Dalszy rozw j sztuki nast pi na Okinawie.
 Jest rzecz bardzo ciekaw , e techniki wykonywane w XIV w. na Okinawie przy pomocy TENBIN, czyli kija noszonego na ramionach i s u cego do transportu pakunk w - s bardzo podobne do wiczonych w Shaolin.

TONFA

Tonfa, czyli pa ka z bocznym uchwytem, to niegdy zwyk a korba, jak u ywano do prac gospodarskich oraz na odzi rybackiej. Dzi nie wyobra amy sobie policjanta bez takiego wyposa enia. Prawdziwa okinawa ska sztuka walki tonf wymaga dw ch przyrz d w. Pozornie toporne i nieefektowne tonfy w r kach eksperta potrafi wirowa niczym nunchaku. Techniki z tonf cz sto przypominaj bloki i uderzenia r k . Dlatego do wiadczenie w karate jest w zasadzie konieczne dla wszechstronnego opanowania tej broni. Oczywi cie, r ne s u by mundurowe prowadz szkolenie z tonf zgodnie ze swoimi potrzebami. Nie znaczy to jednak, e uprawia si tam sztuk walki tonf . Podstawowe techniki tonf to:
- tsuki - uderzenia typu pchni cie (pojedyncze i podw jne),
- furi - uderzenia wykorzystuj ce ruch kolisty,
- uchi - uderzenia typu ci cie,
- uke - bloki (pojedyncze i podw jne).
wiczenia z partnerem (kumi) musz by wykonywane powoli, z wielk ostro no ci . Kata z tonf . Jest ich mniej ni z bo. Poszczeg lne szko y maj swoje zestawy. W shi-to ryu rozpoczyna si od uniwersalnego TONFA KIHON-NO KATA. Poni ej - ok adka najpopularniejszego podr cznika Sensei Demury z podstawami technik tonf .

SAI

Pi kna bro , oryginalny kszta t, efektowne techniki. D ugi kolec s u y do zadawania pchni i do blok w zagarniaj cych. Budowa sai umo liwia zablokowanie i przytrzymanie broni przeciwnika (nawet miecza). Sensei Fumio Demura darzy sai szczeg lnym sentymentem, ale treningi z t broni w naszej organizacji pojawiaj sie dopiero na poziomie mistrzowskim. Ma to r wnie zwi zek ze stosunkowo du ym kosztem porz dnego sprz tu. Bro nazywana jest te kon-sai. Historia SAI jest d uga. Pono bro t zrobiono na wz r kolca do spulchniania gleby u ywanego w Tybecie. W Indiach i Chinach podobn bro mieli przy sobie arystokraci. W takiej formie przyw drowa a ona na Okinaw . Tu w Erze Kr lestwa Ryukyu stanowi a wyposa enie ochrony dworu. Istnieje w kilku odmianach: tradycyjne bojowe sai (kon-sai), manji-sai oraz t po zako czone do wicze z partnerem.
 

KAMA - SIERP

Sierp - bro rolnika, ale na Okinawie - w r kach szlachty. Kama-jutsu - sztuka walki sierpami. Dla podkre lenia, e chodzi o walk dwoma sierpami u ywa si te nazwy - nicho-gama. Patrz c na seri ci t broni , rozumiemy jej przera aj c skuteczno . Techniki kam s r wnie oparte na podstawowych technikach karate, z wyj tkiem charakterystycznej grupy - kiri, czyli ci cia. Kama jest bowiem jedyn broni kobudo maj c ostrze.
Cz ci kamy to: - ostry koniec - kissaki,
- ostrze - ha,
- drewniany uchwyt - tsuka,
- dolny koniec uchwytu - tsuka-gashira.
Mo emy wyr ni kilka typ w sierp w: treningowe, bojowe, treningowe-drewniane, ze sznurem i z a cuchem (Kusari-gama). Kam mo na trzyma na kilka sposob w. Podstawowe to nigiri i gyaku-nigiri.
Blokowanie kam wykonujemy albo cz ci drewnian , albo ostrzem, albo te po bloku tsuk zahaczamy ostrzem.
Technik atakuj cych jest naprawd wiele rodzaj w w zale no ci od kierunk w i uchwytu. Wi kszo technik atakuj cych i obronnych zawiera si w Kama Kihon-no Kata - malowniczej formie na pocz tku praktyki u o onej przez mistrza Demur na podstawie form tradycyjnych. Inne znane formy stosowane na pokazach to: Tozan no Nicho Gama i Konagawa no Nicho Gama
 

NUNCHAKU-MA Y CEP

Najbardziej znana bro kobudo. Wywodzi si od r nych narz dzi: cepa do m cenia, elementu olinowania odzi, przyrz du do poganiania zwierz t. Dwie drewniane pa ki (kon) o d ugo ci przedramienia s po czone sznurem (himo) wpuszczonym w specjalne otwory (ana) zapobiegaj ce skr caniu i skracaniu. Wiele technik nunchaku przypomina techniki karate, ale najwi ksz skuteczno osi ga si przy pomocy furi-waza wykorzystuj cych si od rodkow . Podobno si a uderzenia kontei przy takiej technice 100-krotnie przekracza si nacisku, przy kt rej p ka ludzka czaszka. W a nie dlatego w wielu krajach posiadanie nunchaku jest ograniczone prawem. W Polsce nunchaku jest traktowane jak "niebezpieczne narz dzie".
W shito-ryu istnieje kilka popularnych kata nunchaku, ale do treningu z drewnianym sprz tem dopuszczamy tylko osoby doros e. Zreszt , kata z nunchaku s zazwyczaj d ugie i trudne. M odzie wiczy lekkimi, bezpiecznym pa kami. Przestrzegamy w tym miejscu przed samodzielnymi pr bami z bojowym nunchaku. atwo zrobi sobie krzywd , nietrudo o wypadek.
Na ca ym wiecie znane s podr czniki sensei Demury, w kt rych nacisk po o ony jest na opanowanie broni, zr czno , technik .

EKU – WIOS O

Ciekaw broni jest wios o – typowe narz dzie na Okinawie, kt ra przecie jest niewielk wysp . Podstawowe techniki s podobne do bo, st d u ywana czasem nazwa eku-bo. Dodatkowe techniki cz si g wnie z pi rem wios a. Mamy tu ciekawe ci cia kraw dziami oraz technik sypni cia w oczy piaskiem. W programie szkoleniowym Genbu-kai sztuka walki wios em pojawia si p no, raczej jako indywidualna praktyka os b zaawansowanych.
Form z wios em jest niewiele, ale s bardzo ciekawe (cho trudne).


Kobudo zawiera jeszcze kilka innych typ w broni znacznie mniej popularnych. Techniki walki t broni zale od konkretnego eksperta. Mamy tu np. podkowy, kawa ki sk ry, sznury, a cuchy, kr tkie pa ki. Teraz ju nie dziwimy si , e niekt rzy t umacz poj cie KOBUDO, jako „sztuk walki tym, co si ma akurat pod r k ”.

SENSEI SHINKEN TAIRA

Legendarny Kenshin (Shinken) Taira - mistrz z Okinawy, ekspert broni kobudo, rzeczywisty za o yciel szko y Ryukyu Kobudo Hozon Shinko-kai, kt rej korzenie mo na wywie od XVIII w. By jednym z ostatnich ekspert w kobudo w starym stylu. Ho dowa tradycyjnym metodom treningu.
Jego nauczycielami byli tacy mistrzowie, jak: Moden Yabiku, Kenwa Mabuni i Seikichi Odo. Z kolei jego uczniami byli p niejsi s ynni mistrzowie: Teruo Hayashi, Ryusho Sakagami, Eisuke Akamine, Kuniba, Higa, Inoue. Tak e Sensei Demura mia okazj by jego uczniem. Trenowa wtedy po kilka razy dziennie, nawet mieszka w dojo Tairy.
Taira urodzi si w 1987 r. na wyspie Kumejima jako Shinken Maezato (ale wybra nazwisko matki). Za m odu pracowa jako g rnik i cudem prze y katastrof . Dzi ki sile i determinacji sam wydoby si z zasypanego szybu. Po tym wypadku do ko ca ycia lekko utyka . Zawstydza o go to, i niekt rzy traktuj go jak inwalid , wi c od 1922 roku zacz uprawia sztuki walki. Pocz tkowo my la o judo, ale przypadkiem spotka Gichina Funakoshi'ego i zosta jego uczniem. Mieszka w shoto-kanie i po pewnym czasie by asystentem mistrza. W 1929 r. Funakoshi poleci Tair s ynnemu Modenowi Yabiku - ekspertowi ryukyu kobudo. Taira zacz pobiera nauki u niego. W 1932 r. Taira otrzyma pozwolenie na otwarcie dojo (specjaln licencj Yabiku wr czy mu w 1933). Taira jednak postanowi jeszcze pozosta uczniem. Zaprosi do siebie za o yciela shito-ryu Kenw Mabuniego. Przez 6 lat p aci mu za instruktarz. W 1940 r. wyjecha na Okinaw , gdzie po mierci Yabiku przej szko karate i kobudo. Tam ustanowi Ryukyu Kobudo Hozon Shinko Kai. W 1960 r. powr ci z kolei na wysp Honsiu, by sformalizowa sprawy swojej organizacji. W 1963 r. za o y Kokusai Karate-do Kobudo Renmei uznan rok p niej przez Zen Nihon Kobudo Kai. Shinken Taira zmar w 1970 roku, szefem szko y zosta g wny jego ucze Eisuke Akamine.
Z kolei sensei Demura (pobieraj cy nauki od obu) za o y organizacj Okinawa Kobudo Rengo-kai.

BATTODO

Battodo jest to nazwa sztuki w adania mieczem rozpowszechniona po II wojnie wiatowej. Wcze niej u ywano nazw ken-jutsu, iai-jutsu i batto-jutsu (zob. historia battodo). W klubie "Banzai" zaawansowani maj mo liwo szkolenia tak e w tej fascynuj cej sztuce.
Sensei Demura rozpocz trening miecza jako dziecko u wielkiego mistrza Taisaburo Nakamury i nigdy nie zaprzesta praktyki. Od kilkunastu lat organizuje seminaria battodo w USA, zapraszaj c swoich przyjaci z Japonii - mistrz w miecza. Poniewa coraz wi cej os b zwraca o si do Senseia z pro b o nauk , za o y on organizacj International Batto-Do Rengo-Kai Toyama-Ryu. Od niedawna przekazuje tak e nam sw wiedz .
Na wiecie istnieje wiele szk ken-jutsu. Niekt re szukaj swych korzeni w dawnych wiekach, inne odwo uj si do stosunkowo m odych tradycji. Na tej stronie nie zamierzamy rozstrzyga spor w historycznych i ideologicznych. Oto podstawowe informacje o battodo.

HISTORIA

Miecz w Japonii to nie tylko bro . Odgrywa wielk rol w mitologii rdzennie japo skiej religii shinto, jako jeden z trzech wi tych skarb w: miecz Kusanagi-no tsurugi, lustro Yata-no Jingi i kamie Yasakani-no magatama. Przez wieki miecz by nieodzownym atrybutem samuraja, jak mawiano - jego dusz .
Wygl d miecza zmienia si w zale no ci od potrzeb wojennych. By y miecze kr tkie do walki w t umie wojownik w, a tak e 2,5-metrowe do walki z konnic . Ale symbolem miecza samurajskiego pozostaje KATANA - miecz o d ugo ci ok. 1 metra (w tym 60-70 cm g ownia) ze stosunkowo d ug r koje ci umo liwiaj c techniki dwur czne.
W erze Meiji etos samuraja zacz odchodzi w zapomnienie. Japonia otworzy a si na wiat. Zacz to przyjmowa rozmaite europejskie i ameryka skie wzory. Uchwalony zosta zakaz noszenia miecza w miejscach publicznych. Jednak w okresie militaryzacji Japonii sztuka walki mieczem powr ci a (cho tak naprawd nigdy nie odesz a). Nauczano jej w szko ach oficerskich i w rodzinach maj cych samurajskie tradycje.
Jedna ze szk zaj a miejsce szczeg lne. W 1873 roku powsta a Rikugun Toyama Gakko. W 1925 r. cz tej szko y przemianowano na Toyama-ryu Gunto-no Soho. Tu w a nie oficerowie japo skiej armii uczyli si klasycznych siedmiu technik battodo, czyli wydobycia miecza i wykonania ci cia.
Po drugiej wojnie wiatowej trzej instruktorzy postanowili uczy swej sztuki w szko ach og lnie dost pnych. Ujednolicili swoje programy. Nie pozosta jednak aden dokument. Jednym z owych trzech mistrz w by Taisaburo Nakamura (1911-2003). Za o y on organizacj Zen Nippon Toyama-ryu Iaido Renmei. Rozszerzy program szkolenia. Do klasycznych 7 kata doda 8 nowych technik i 6 kumitachi. Najskutechniejszych technik poszukiwa w innych stylach sztuki miecza. Mo na powiedzie , e opracowa nowy styl, kt ry dzi bywa nazywany Nakamura-ryu. Sama sztuka r wnie zmienia a nazw : battojutsu, iaido. Niekt re z tych nazw po wojnie wywo ywa y z e skojarzenia, nawi zywa y bowiem do militaryzmu epoki Toyo Hideki. Dlatego ucze Nakamury - Toshishiro Obata zaproponowa prost now nazw - BATTODO (droga ci cia mieczem). Nazwa ta podkre la duchowy aspekt treningu. "Do" to droga doskonalenia jednostki. Nakamura przyj propozycj i zmieni nazw swej organizacji na Zen Nippon Battodo Renmei.
Na ilustracji widzimy kaligrafi wykonan przez mistrza Nakamur dla Kenshi Obaty. "Tameshigiri (test ci cia) daje przyjemno , ale nie ma adnego znaczenia, kiedy czy si z bezmy lno ci i beztrosk ".
P niej organizacja ta rozpad a si na wiele innych u ywaj cych r nych nazw np.todo, iaido, battodo. W efekcie niekt rzy entuzja ci miecza poza Japoni pogubili si i zacz li traktowa iaido i battodo za odr bne sztuki.
Nawet dzi w Polsce mo na spotka publikacje, w kt rych autorzy twierdz , e iaido jest to sztuka wydobycia miecza w pozycji siedz cej. Jest to nieprawda. Sam Taisaburo Nakamura w jednym z artyku w wyra nie napisa , e iaido i battodo to dwie nazwy tej samej sztuki.
Taisaburo Nakamura w trakcie swego d ugiego i bogatego ycia przeprowadzi wiele pokaz w i seminari w. Pocz tkowo bazowa y one na sztuce ci cia (tameshigiri), ale p nie rozwija inne elementy kata. Obecnie na pokazach demonstruje si g wnie wydobywanie miecza z ci ciem oraz formy z partnerem, a tak e przecinanie snop w.

SENSEI FUMIO DEMURA I BATTODO
Rodzice zapisali 8-letniego Fumio Demur (w 1946 r.) do jednej z pierwszych otwartych szk kendo. Pierwszy nauczyciel - mistrz Asano - by instruktorem kendo i karate. Mieli szcz cie, gdy w a nie na przedmie ciu Jokohamy w Tsurumi swoj szko miecza otworzy Taisaburo Nakamura, kt ry by nauczycielem mistrza Asano, a tak e znanego mistrza shito-ryu R.Sakagamiego. (Na zdj ciu z prawej: rok 1989 sensei Demura ze swoim nauczycielem battodo - mistrzem Nakamur .) Fumio Demura trenowa tak e judo kodo-kan (r wnolegle), a w 1953 roku zobaczy , e nieopodal jego dojo ken-jutsu otwarto zupe nie nowe dojo karate-do shito-ryu. W tajemnicy przed rodzicami zapisa si r wnie tam i zacz odnosi ogromne sukcesy na zawodach. W 1961 roku zwyci y w mistrzostwach Japonii wszystkich styl w w kumite. Pozna te wtedy wielkiego mistrza kobudo Shinkena Tair i zosta jego uczniem. Zacz o brakowa czasu, tym bardziej, e Fumio Demura zacz studiowa ekonomi na uniwersytecie Nihon. W tej sytuacji - zamieszka w dojo Tairy, by m c wiczy w ka dej wolnej chwili. Ju wcze niej zrezygnowa z judo. Karate-kobudo-battodo to by y dziedziny, w kt rych doskonali si przez wiele lat. Ju jako znany instruktor nadal uczy si karate i kobudo od wielkich mistrz w, jak Kenei Mabuni, Teruo Hayashi, Konishi, Chibana, Akamine oraz battodo od Seiji Ueki (aktualny szef organizacji Toyama-ryu i Takeshi Mochizuki
Dzi sensei Demura jest jedn z najbardziej znanych i sznowanych postaci w wiecie sztuk walki.
Sensei czeka , a polska grupa okrzepnie, zdob dzie do wiadczenie. W 2004 roku po raz pierwszy naucza nas battodo. Trening ten by ogromnym prze yciem. Uczestnicy - cz sto wicz cy od kilkunastu lat - stwierdzali, e nic nie da si por wna z si koncentracji podczas treningu battodo. Podobne opinie mo na przeczyta w znakomitej ksi ce Henryka Sochy pt."Nihonto Miecze japo skie".Autor widzi znaczne podobie stwa sztuki miecza i karate-do.

TECHNIKA

Jak ju napisano wy ej, technika battodo opiera si na sztuce wydobycia miecza i zadania ci cia. Brzmi nieskomplikowanie, ale w praktyce okazuje si niebywale trudne. W a nie d enie do prostoty i oszcz dno ci ruchu sprawia adeptom battodo sporo problem w na poczatku praktyki.
Tak e samo ci cie nie polega na zwyk ym machni ciu mieczem w okre lonym kierunku.
Nauk battodo rozpoczynamy od poznania miecza oraz miecza treningowego, potem przechodzimy do postaw i trzymania broni. Dalej czekaj nas kata i wiczenia usprawniajace w adanie broni . Wreszcie - tameshigiri.
R ne s typy miecza japo skiego, ale battodo wiczy si r nymi rodzajami d ugiego miecza, czyli katany. Najpierw wiczymy mieczem drewnianym (boken), nast pnie mieczem zwanym iaito. Jest on zwykle nieco l ejszy od bojowego, ma d u sz r koje i nie jest naostrzony. W a ciwy miecz katana, zwany te shinken, to miecz kuty z ostrym ostrzem.
 

ZAPISY I ZAJ CIA
Aktualnie zaj cia battodo prowadzone s wy cznie dla cz onk w Genbu-kai Polska, czyli uprawiaj cych jednocze nie karate i kobudo.
Osoby zainteresowane wy cznie walk na miecze zach camy do uprawiania Kendo.